• ARTEM

Clash of Civilizations

Dansk kunstner udstiller stormagtskritiske, feministiske værker i USA op til præsidentvalg.


Christine Buchholtz udstiller i efteråret stormagtskritiske værker i den amerikanske by Kansas City op til det kommende amerikanske præsidentvalg. Udstillingen er kontroversiel i den konservative by, hvor flertallet af de ca. 500.000 indbyggere er loyale republikanere. Kan en kommentar fra en småstat som Danmark inspirere amerikanerne til at tænke nyt, når de går til stemmeboksene i november?


Værkerne med titlen ”Clash of Civilizations” har til formål at vise den aktuelle stormagtsrivalisering fra et småstatsperspektiv og sætte spørgsmålstegn ved stormagternes opfattelse af egen magtfuldkommenhed og de konsekvenser, deres rivalisering kan få for omverdenen. Værkerne har både en stormagtskritisk og feministisk vinkel, pakket ind i dekorativt udseende propaganda-poster layout og med stormagternes ledere afbilledet som kvinder. Serien udgør i alt fem værker, der afbilleder USA’s præsident Donald Trump, Ruslands præsident Vladimir Putin, den kinesiske republiks præsident, Ji Xinping, Frankrigs præsident Emmanuel Macron og Nordkoreas leder Kim Jong Un.


Udstillingen afholdes i september og oktober på det anerkendte Leedy-Voulkos Art Center i samarbejde med Todd Weiner Art Gallery. Som Weiner udtrykker det: ”Clash of Civilizations” er et mesterstykke af en kunstner, der kan forestille sig verdenen ud fra et ”hvad nu hvis”. Vi forventer store reaktioner på denne udstilling”.


Buchholtz stiler med værkerne efter at fremhæve de stadig større spændinger, som medierne dagligt rapporterer om blandt stormagterne; ”En lidt karikeret fremstilling af de internationale relationer er, at USA tænker sig selv først og derfor dagligt bliver udfordret på deres hegemoniske plads i verden. Og hvor Rusland længe har været skurk nummer ét for den vestlige verden og USA's primære konkurrent, sniger Kina sig op på en delt førsteplads, med deres store vækst, ambitioner og stadig større krænkelser af den internationale verdensorden. Mindre, men stadig vigtige aktører i den internationale stormagtskamp er Frankrig, der med blandet held har forsøgt at sætte sig i front for et splittet Europa, med et ønske om at gøre Europa til en spiller, der kan matche USA, samt Nordkorea, der som den klassiske James Bond-skurk leder efter anerkendelse gennem våbenoprustning.”


Teksten på billederne angiver nogle af de sikkerheds- og værdipolitiske modsætninger, som ofte er grundlag for konflikt mellem nationerne, mens de alle deler den samme tekst i bunden: ”Expansion – What’s Next?”. Denne sætning indkapsler præsidenternes fælles ambitioner om at udbrede deres nations magt, værdier, indflydelse, økonomiske vækst eller annektering af territorium.


Femininiseringen skal udfordre de traditionelle kønsroller i stormagtspolitik, hvor kamphaner erstattes af en (måske) mere kompromissøgende og mindre konfrontatorisk kvindelig tilgang til international sikkerhedspolitik.


Buchholtz arbejder til dagligt med forsvars- og sikkerhedspolitik i den danske stat, hvor hun er en del af det internationale korps af embedsfolk og diplomater, der dagligt redder trådene ud, når bølgerne går højt i præsidentielle tweets eller kommentarer til medierne. ”Jeg har gode internationale kolleger, og jeg ved at intet er så sort og hvidt, som det fremstår i medierne. Men når statsledere fører en hård dialog gennem medierne, er der også oftest behov for, at embedsværket glatter ud efterfølgende, så vi kan fortsætte vores vigtige internationale samarbejde. Det har inspireret mig til at fremstille den hårde side af international stormagtspolitik”.


Buchholtz har tidligere boet i Kansas City og har derigennem holdt kontakten til kunstscenen i området. Hendes ophold i Midtvesten har givet hende et godt indblik i, hvordan den gennemsnitlige amerikaner ser USA i forhold til omverdenen, og værkerne er udarbejdet til netop dette publikum, med henblik på at give dem stof til eftertanke, når de går til stemmeboksene i november i år.

44 visninger